Моя Земля – інформаційна підтримка земельної реформи та земельних відносин в Україні.
   
     

Останні зміни
8/10/2013


Цікаві досліди: Генпрокуратура дослідила стан земельних відносин

 

Прес-служба ГПУ - 25/09/2010:

 

24 вересня Генеральний прокурор України Олександр Медведько провів розширене засідання колегії Генеральної прокуратури, на якому розглянуто стан додержання вимог земельного законодавства та прокурорського нагляду у цій сфері.
У нараді взяли участь керівники ГУБОЗ МВС України, Державного комітету із земельних ресурсів, Державного комітету по водному господарству, Державного комітету лісового господарства, Міністерства транспорту та зв'язку, Міністерства охорони навколишнього природного середовища, Міністерства оборони, Державної екологічної інспекції, Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель.
У своєму вступному слові Олександр Медведько наголосив, що поряд з певними досягненнями стан прокурорського нагляду за додержанням земельного законодавства, розслідуванням кримінальних справ зазначеної категорії та представницька діяльність неповною мірою відповідають обставинам, які склалися у цій сфері.
З доповідями виступили заступники Генерального прокурора України Віктор Занфіров та Віктор Кудрявцев.
На колегії відмічено, що ситуація щодо охорони та використання земель залишається вкрай складною. Порушення земельного законодавства набули масштабного характеру. Найбільше їх допускається при наданні органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування земельних ділянок у власність, оренду, відшкодуванні втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, самовільного захоплення, забруднення тощо.
Через бездіяльність органів контролю та виконавчої влади дотепер не встановлено на місцевості межі земель природно-заповідного, водного фонду, історико-культурного та лісогосподарського призначення, не розмежовано землі державної і комунальної власності, не завершено їх інвентаризацію та грошову оцінку.
Державним комітетом із земельних ресурсів не забезпечено належного контролю за використанням та охороною земель. Комітетом не впроваджено єдиної автоматизованої системи державного земельного кадастру, хоча кошти на її створення виділялися. Непоодинокі факти незаконної видачі ліцензій на проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.
Через невиважені дії керівництва Держкомзему необґрунтовано звільнено 18 начальників управлінь в 11 регіонах, ліквідовано Держземінспекцію як урядовий орган. Як наслідок інспекційна робота практично не проводилася. Виявлялися здебільшого дріб'язкові порушення, пов'язані із самовільним заняттям земельних ділянок.
Недостатній контроль за діяльністю територіальних органів Держкомзему призводить до поширення фактів незаконної видачі погоджень проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, висновків державних землевпорядних експертиз, державних актів на право власності на землю. Службові особи цих органів, з метою отримання прибутку, вчиняють злочини шляхом підробки документів із земельних питань. Лише цього року до суду направлено 7 кримінальних справ стосовно службових осіб цієї сфери за фактами корупції та хабарництва.
Аналогічним чином не забезпечено державного контролю за охороною земель Міністерством охорони навколишнього природного середовища. Разом з тим, керівництво Мінприроди проігнорувало обговорення зазначених вкрай важливих питань. Запрошений для участі у роботі колегії заступник міністра Томахін М.Л. не прибув на засідання без поважних причин.
Органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, користуючись безконтрольністю, видають незаконні рішення, на підставі яких державні та комунальні землі переходять у приватну власність. За протестами прокурорів скасовано понад 5 тисяч таких рішень.
За рішеннями вказаних органів незаконно зменшуються та передаються у власність площі заповідних територій та земель історико-культурного призначення. За останні роки зменшилися площі земель оздоровчого та рекреаційного призначення. Найбільш поширені факти незаконного вилучення земель цих категорій в Автономній Республіці Крим та місті Києві.
Через бездіяльність Державного комітету лісового господарства не проведено повну інвентаризацію земель лісового фонду, не оформлено державних актів на право постійного користування ними, що сприяє незаконному їх вилученню. Передусім це стосується земель лісогосподарського призначення в Київській області та місті Севастополі, лісопаркових зон у місті Києві, де поширеного характеру набули факти протиправного виділення таких земель фізичним особам під забудову.
Державним комітетом по водному господарству не вжито заходів до винесення на місцевості меж прибережних захисних смуг уздовж водосховищ, річок та озер. Контроль за їх використанням не здійснюється, порушення не виявляються. Внаслідок цього органи виконавчої влади незаконно відводять такі землі комерційним структурам для забудови. Загрозливого характеру набули ці порушення в Київській та Черкаській областях.
Міністерство оборони не забезпечує використання за призначенням земельних ділянок, виділених для потреб Збройних Сил. Відсутня інвентаризація земель та правовстановлюючі документи на неї. Розбіжність між даними Міноборони та Держкомзему щодо площі земель оборони становить понад 100 тис. га. Під виглядом вирішення проблеми забезпечення житлом військовослужбовців при виконанні договорів спільної забудови військових містечок незаконно відчужуються земельні ділянки на користь комерційних структур.
Аналогічна ситуація із землями транспорту. За потурання Міністерства транспорту та зв’язку не забезпечено виготовлення державних актів на третину земель транспорту. Це сприяє їх нецільовому використанню, незаконному відчуженню, вилученню та здійснення на них самовільного будівництва.

Про стан законності у сфері земельних відносин свідчать результати проведених прокурорами у поточному році перевірок. Порушено 521 кримінальну справу, більшу частину з яких направлено до суду, опротестовано понад 6 тис. незаконних актів із земельних питань. За документами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 3 тис. службових осіб, з яких 716 – посадовці органів державного контролю, відшкодовано 50 млн. грн. Судами задоволено 2 тис. позовів, пред’явлених в інтересах держави, за якими реально стягнуто 65 млн. грн. За втручання прокурорів удалося запобігти протиправному відчуженню 26,4 тис. га земель державної і комунальної власності, повернуто 3,1 тис. га землі.
За підсумками роботи розширеного засідання колегії визначено низку заходів, спрямованих на усунення виявлених недоліків та причин їх виникнення.


Прес-служба Генеральної прокуратури України

 

 

Інші статті розділу >>
Про нас | Мапа сайту | Додому | Контакти | Допомога | ЧАВО | Корисна інформація

(с) Громадська організація "Інформаційно-ресурсний центр "Реформування земельних відносин в Україні", 2008. Позиція авторів матеріалів, розміщених на сайті, може не співпадати з позицією ІРЦ "Реформування земельних відносин в Україні". Використання матеріалів сайту, автором або власником яких є ІРЦ "Реформування земельних відносин в Україні", дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на ІРЦ "Реформування земельних відносин в Україні"


QWER-team – разработка, продвижение сайтов, web дизайн